قیمت دریچه منهول

 

قیمت دریچه منهول

بازار جهانی دریچه منهول از سازندگان بین المللی، ملی و منطقه‌ای بسیار زیادی تشکیل شده است. از همین رو قیمت اعلامی دریچه توسط تامین کنندگان مختلف متفاوت است. دریچه منهول دارای انواع مختلفی است. دریچه چدنی، کامپوزیتی، نانو کامپوزیت، پلی اتیلن و بتنی از انواع آن هستند. جنس دریچه منهول یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت دریچه منهول است. چدن معمولا بیشترین قیمت را در بین انواع این دریچه‌ها دارد. قطر و ضخامت دریچه بر قیمت موثر است.

محل استفاده و کاربرد دریچه بر میزان ضخامت و قطر به کار رفته در آن موثر هستند. اگر دریچه در محیطی پر تردد و همراه با بار ترافیکی سنگین استفاده شود می‌بایست در قطر و ضخامت بالا تولید شوند.

دریچه منهول پوششی است که بر روی منهول ها یا چاه های فاضلابی یا مخابراتی قرار می گیرد. این پوشش از جنس های مختلی ساخته می شود که هر کدام با توجه به نوع منطقه شهری جاده، پیاده رو ها و زیرساخت فاضلابی و مخابراتی و خط لوله گاز متفاوت هستند. این پوشش ها با توجه به مکان هایی که بکار می روند و همچنین میزان بار ترافیکی و میزان تردد ها مقاومت های متفاوتی دارند و رنگ آنها باتوجه به مخابراتی یا فاضلابی بودن دریچه منهول که شرکت مخابرات و آب وفاضلاب و گاز اجرا می کنند متفاوت است.

عموما در ساخت دریچه های منهول نکته کلیدی قابل توجه موادی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیردکه می بایست مواد مقاومی باشند. در ابتدایی ترین نوع دریچه ها که دریچه های چدنی هستند ازالیاف pp ، مکمل های بتن و.. جهت مقاوم تر شدن دریچه استفاده می شود.

در واقع جنس ماده دریچه منهول است که مشخص می‌کند چه حجمی از بار را می تواند پوشش دهد. امروزه دریچه منهول مرکب  به خاطر توانایی بالای آن و گستره زندگی بالاتر نسبت به پوشش چدن سنتی محبوبیت زیادی کسب کرده ‌است.

دریچه منهول پوششی است که بر روی منهول ها یا چاه های فاضلابی یا مخابراتی قرار می گیرد. این پوشش از جنس های مختلی ساخته می شود که هر کدام با توجه به نوع منطقه شهری جاده، پیاده رو ها و زیرساخت فاضلابی و مخابراتی و خط لوله گاز متفاوت هستند. این پوشش ها با توجه به مکان هایی که بکار می روند و همچنین میزان بار ترافیکی و میزان تردد ها مقاومت های متفاوتی دارند و رنگ آنها باتوجه به مخبراتی یا فاضلابی بودن دریچه منهول که شرکت مخابرات و آب وفاضلاب و گاز اجرا می کنند متفاوت است.

عموما در ساخت دریچه های منهول نکته کلیدی قابل توجه موادی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیردکه می بایست مواد مقاومی باشند. در ابتدایی ترین نوع دریچه ها که دریچه های چدنی هستند ازالیاف pp ، مکمل های بتن و.. جهت مقاوم تر شدن دریچه استفاده می شود.

در واقع جنس ماده دریچه منهول است که مشخص می‌کند چه حجمی از بار را می تواند پوشش دهد. امروزه دریچه منهول مرکب  به خاطر توانایی بالای آن و گستره زندگی بالاتر نسبت به پوشش چدن سنتی محبوبیت زیادی کسب کرده ‌است.

 

انواع دریچه منهول:

 

دریچه منهول دارای مدل های مختلفی است و بسته به نوع استفاده دارای قطر و یا ضخامت متغیر می باشد. اصلی ترین قسمتی که دریچه های منهول را از هم جدا می کند و موجب تفاوت آن ها می شود جنس سازنده درب منهول است که در قیمت دریچه منهول تاثیر دارد. دریچه منهول از سال های بسیار دور در کشور های خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است و بهمین دلیل مهم ترین جنس های استفاده شده برای آن مواد بسیار قدیمی بتن و چدن هستند. در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت فلز و بتن و همچنین سنگین بودن آن ها استفاده از درب ها با جنس کامپوزیت افزایش یافته است.

دریچه منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت, از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شوند. دریچه منهول کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه‌ها، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا و مقاومت شیمیایی و حتی حرارتی بالا و مقاوم بودن در برابر آتش، مواد شیمیایی خورنده و فرسایش به شدت در حال رشد و جایگزین شدن محصولات فلزی می‌شوند.

دریچه کامپوزیت, از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شوند. دریچه منهول کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه‌ها، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا و مقاومت شیمیایی و حتی حرارتی بالا و مقاوم بودن در برابر آتش، مواد شیمیایی خورنده و فرسایش به شدت در حال رشد و جایگزین شدن محصولات فلزی می‌شوند.

دریچه منهول کامپوزیت همچنین ممکن است از شیشه تقویت شده با پلاستیک یا سایر مواد کامپوزیت (به خصوص در اروپا یا که در مواقع نگرانی از ربوده شدن) ساخته شده باشد. به دلیل قانون محدود قابل قبول دستی به دست وزنه اروپا دیده می‌شود حرکت به سوی سبک‌وزن کامپوزیت و پوشش کوره و مواد نیز باید از مزایای لغزش مقاومت الکتریکی و عایق خواص. در ایران تولید دریچه کوپلیمر به صورت یک نوآوری در صنعت در سال 1391 به ثبت رسید. مهم‌ترین ویژگی درب منهول ضد سرقت بودن آن می‌باشد .

فرآیند تولید دریچه منهول کامپوزیت

برای تولید کامپوزیت هایی که مناسب به کارگیری در فرآیند تولید دریچه منهول کامپوزیتی باشد، از الیاف سیلیس، الیاف کربنات کلسیم، پیگمنت های رنگی، پروکساید و رزین های پلی استر غیر اشباع استفاده می شود. همان طور که گفته شد، می توان دریچه ها را برای تحمل فشارهای مختلف طراحی و تولید نمود، این کار به وسیله تغییر نوع الیاف ها و درصد آنها در کامپوزیت مربوطه اتفاق می افتد.

 

دریچه منهول کامپوزیت عموما به روش Bulk Moulding Compound) BMC) تولید می شوند. این روش ترکیبی از خانواده گرما سخت های تقویت شده با الیاف شیشه هستند که طول الیاف شیشه در آنها در رنج 4 تا 12 میلیمتر و درصد آنها در کامپوزیت نهایی بین 10 الی 20 درصد است که با افزایش این درصد، تحمل آن­ها در برابر فشارهای اعمالی افزایش و در نتیجه مقاومت نهایی دریچه نیز افزایش پیدا می کند. این روش در سه مرحله کلی تهیه خمیر BMC، تولید قطعه قالب گیری و عملیات نهایی انجام می شود.

مزیت دریچه منهول‌ کامپوزیت

·         ضد سرقت بودن دریچه به جهت استفاده از مواد غیر قابل بازیافت

·         مقاوم در برابر خوردگی, پوسیدگی و آب‌های اسیدی

·         داشتن آنتی UV جهت مقاومت در برابر نور آفتاب

·         قابل استفاده در هر نوع محیط آب و هوایی و دمای بالا و زیر صفر

·         سبک بودن دریچه و در عین حال مقاوم در برابر فشارهای بالا

·         تنوع رنگ و طرح دریچه بنا بر اصول زیبا سازی شهر

·         جلوگیری از تولید صدا در هنگام عبور وسیله نقلیه از روی دریچه

·         امکان هم سطح سازی دریچه بدون جابجایی کلاف



 

Comments